Stavanger Brass Band

Stavanger Brass Band

Jubileumskonsert 26.november

Fredag 26. november inviteres alle venner av korpset, tidligere medlemmer og musikkelskere for øvrig til en storslått jubileumskonsert i den flotte Fartein Valen salen i Stavanger Konserthus - kjøp billetter her!

Første delen av konserten blir en ren ØNSKEKONSERT, hvor Russell Gray loser korpset gjennom noen historiske tilbakeblikk basert på de om lag 50 ønskene som har kommet inn via korpsets Facebookside.

Et av ønskestykkene som skal spilles er Philip Sparke sin Jubilee Overture fra 1983. Et av medlemmene i korpset, Bb-tubaist Tom Kjetil Christensen, har en helt spesiell historie å fortelle om dette stykket. Christensen hørte stykket for første gang i forbindelse med EM i Skottland i 1984. På den tiden var det slik at på søndagen etter selve EM-dagen ble det avholdt en underholdningskonkurranse for spesielt inviterte EM-deltakere. Det nederlandske korpset Soli Deo Gloria (nå Soli Brass) sin framførelse av Jubilee Overture var så storslagen og flott at Tom umiddelbart tenkte det måtte være noe for SBB og den nye underholdningskonkurransen Siddis Brass. Han ville ta dette opp med dirigenten på neste møte i Musikkutvalget (MU), som hadde sine faste møter hjemme i kjelleren til dirigent Kjell E. Larsen i Kalksteinveien på Tasta. Det var nok en litt annen dynamikk i forhold til MU sin innflytelse og musikalske påvirkning den gangen enn nå, og det var ikke så vanlig at noen av musikantene fikk være med på å bestemme program. Larsen var i utgangspunktet skeptisk til forslaget fra Tom, men etter gjennomspillingen var kommentaren “an va kje så dumme denne …..” Jubilee Overture havnet dermed på programmet, og var med på å føre Stavanger Brass Band til seieren i Siddis Brass i 1985.

Et annet ønske som har kommet inn og som skal fremføres på jubileumskonserten er Aotearoa, The Land of the Long White Cloud, også det av Philip Sparke . Dette stykket var pliktnummer da korpset skulle til NM for 2. gang i 1982 . Kjell Elias Larsen var kreativ og tenkte at han like gjerne kunne invitere komponisten selv til å komme og bidra med innøvingen av stykket. Sparke var den gangen en ung og lovende komponist, knapt 30 år gammel, og syntes det var gjevt med en tur til Norge. Dette ble starten på et langt og godt samarbeid og ikke minst vennskap mellom Philip Sparke og Stavanger Brass Band.

Fra Stavanger Aftenblads arkiv

Fra Stavanger Aftenblads arkiv

De som husker, eller leste i forrige innlegg, vet at korpset nå var sugne på revansj etter det sviende nederlaget på NM 1981. Morten E. Hansen forteller at korpset ankom Bergen og Tertnes skole sent fredag kveld hvor de alle skulle overnatte i gymsalen. Men soveposer og liggeunderlag måtte bare vente for dirigent Larsen hadde bestemt at det skulle øves og, hold dere fast, øvelsen ble gjennomført mellom klokken 00 og 02 om natten……. Dette viste seg altså å være en “vinneroppskrift” og sammen med andre grep, som å bytte ess kornettist samme morgen…., klarte altså korpset å stikke av med seieren. På den tiden var det sånn at hadde man vunnet NM måtte man framføret stykket på ny på festkonserten samme kveld. Dette kom veldig brått på for enkelte av musikantene som allerede hadde startet på festen. Aeotaroa ble altså fremført av korpset nok en gang på festkonserten, for noen på lånte instrumenter og muligens med noe høyere promille enn tidligere på dagen. NRK sendte visstnok også opptak fra denne festkonserten, men det har etter det man kjenner til blitt forbigått i stillhet…

Andre delen av konserten er viet SIDDIS BRASS og vil gi lytterne tilbakeblikk fra Stavanger Brass Bands mange spesialkomponerte Siddis Brass program. Allan Withington vil ta oss tilbake til utvalgte “highlights” som mange vil huske, både fra tiden før og under Allans periode som sjefsdirigent. Det blir gjensyn med solister, grupper og noen av de banebrytende konsertprogrammene som Stavavanger Brass Band har blitt så kjent for

Billetter får du kjøpt her: Stavanger Brass Band 40 år - Stavanger Konserthus (stavanger-konserthus.no).

Etter konserten samles vi i Konserthusets foaje for forfriskninger, drøs og kanskje gjenoppliving av gamle røverhistorier fra korpsets 40-årige historie. Vi gleder oss!

Positive Minds- årets Siddis Brass program.

Stavanger Brass Bands Siddis program heter i år «Positive Minds» og er komponert spesielt for anledningen av Ludovic Neurohr.  De som følger brassbandbevegelsen ekstra tett vil kanskje huske denne sveitsiske komponisten igjen fra EM i Montreaux  2019 hvor han komponerte pliktnummeret «Dear Cassandra».

Mer om EM stykket og komponisten Ludovic Neurohr kan du lese her: http://www.swissbrass.ch/eurobrass19/eb19-testpieces-bouton/

"Positive Minds" er et verk i seks satser, hver av dem dedikert til en kjent person eller gruppe som har hatt en positiv innflytelse på samfunnet. Det er som vanlig korpsets sjefsdirigent, Allan Withington, som viser sin tolkning av verket når Stavanger Brass Band entrer scenen på Siddis Brass den 6. november. Her er litt mer om de forskjellige satsene:

Sats 1 - Fridtjof Nansen

Fridtjof Nansen var en kjent norsk polymat, oppdagelsesreisende, humanist og diplomat. Han vant internasjonal berømmelse etter sin ekspedisjon gjennom Grønland og Nordpolen. Hans kunnskap om polarreiser og hans innovasjoner innen utstyr og klær påvirket en generasjon av påfølgende arktiske og antarktiske ekspedisjoner.

Stykket starter med en imitasjon av et eldgammelt skandinavisk tradisjonelt instrument -bukkehornet . Dette er opprinnelig et gjeterinstrument først og fremst brukt som skremmeinstrument for å jage bort rovdyr, men også som signalinstrument for å kommunisere med andre gjetere eller budeier på setrene. I dette stykket brukes det til å representere Fridtjof Nansen som utforsker ukjente territorier under ekstreme forhold i polområdet. Nansen skremmer bort all frykt og fare på veien mot nye oppdagelser

Sats 2 -Louis Braille

Den andre satsen er dedikert til Louis Braille, læreren, oppfinneren og musikeren. Braille ble født i 1809 i Frankrike. Han er kjent for flere viktige bidrag til utdanning, men mest for sin oppfinnelse av et system for lesing og skriving som kan bygge bro over gapet i kommunikasjonen mellom seende og blinde. I denne satsen «ser» ikke lytteren den direkte koblingen til Braille, men dirigenten kan se på partituret flere kornetteffekter i pizzicato-stil. Det representerer skrivingen av ordet "LOVE" i punktskriftsystemet.

Sats 3 – Rosa Parks

Denne satsen  er dedikert til Rosa Parks, som  var aktivist i borgerrettighetsbevegelsen i USA på 50- og 60 tallet.  Rosa Parks,  født i 1913,  er en godt respektert og kjent kvinne over hele verden. Det hun nok er aller mest kjent for er historien fra 1. desember 1955 da hun nektet å følge kommunale regler som krevde at hun ga sin plass på bussen i Montgomery Alabama for at  en hvit passasjer skulle få sitte . I dag er hun fremdeles et symbol  i kampen for borgerrettigheter og likestilling.

Sats 4 - Marie Curie

Den fjerde satsen er dedikert til Marie Curie, den kjente polske fysikeren og kjemikeren, som var den første som vant to nobelpriser. Hun utviklet bl.a  mobile radiografienheter for å tilby røntgentjenester til sykehus under første verdenskrig. Denne respekterte kvinnen delte 1903s Nobelpris i fysikk med Pierre Cure og fysiker Henri Becquerel for deres arbeid med radioaktivitet. Musikken i denne satsen symboliserer hennes forskning på radioaktivitet.

Sats 5 - Banksy

Den femte satsen er dedikert til Banksy –  en av det 21. århundres mest kjente billedkunstnere, kjent for sitt arbeid som gatekunstner/graffitiartist. Banksy leverer budskap om krig/politikk/kultur/økologi gjennom gategraffiti laget i en sjablongteknikk. Måten verkene lages på gjør at alle kan oppdage budskapene . Født i Storbritannia, har Banksy en klar punk-innflytelse, derfor brukes strukturen til punkmusikk i dette stykket. Og kanskje hører du lyden av spraybokser underveis?  Vår egen «Pøbel» sies å være sterkt inspirert at nettopp kunstneren Banksy.

Sats 6 - Stavanger Brass Band

Om denne satsen skriver komponisten selv: “Stavanger Brass Band is a world famous band known for a long history in the Brass Band high level. One of the most important points of the artistic season of this band is promoting new repertoire and revealing the possibilities of such a band in the modern era. Every year this team of excellent players is inventing new ways to play music with a great passion and hard work. This promotion of music has brought an important amount of new composers to the brass band repertoire.”

Ludovic Neurohr, October 2021

Stavanger Brass Band